Zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej, Niderlandzki Urząd ds. Konsumentów i Rynków (Autoriteit Consument & Markt – ACM ), ściśle współpracujący z Komisją Europejską i CPC Network, uzyskał od AliExpress, jednego z największych sprzedawców internetowych należących do Alibaba Group, zobowiązanie się do zapewnienia, że praktyki portalu oraz praktyki stosowane przez przedsiębiorców sprzedających towary za jego pośrednictwem są zgodne z unijnym prawem konsumenckim. Dla konsumentów Unii Europejskiej oznacza to uzyskanie następujących uprawnień:
Ponadto AliExpress do 1 maja 2021 roku zobowiązało się do dostosowania swoich Ogólnych Warunków Sprzedaży według wymogów i standardów prawa Unii Europejskiej, które powinny być sporządzone prostym i zrozumiałym językiem oraz nie mogą powodować znaczącej nierównowagi praw i obowiązków stron na niekorzyść konsumentów.
Komisja Europejska i organy CPC Network ocenią prawidłowość i wykonywanie zobowiązań przez AliExpress i będą nadal monitorować, czy rabaty i oferty ograniczone w czasie są autentyczne i czy są prezentowane konsumentom w przejrzysty sposób.
Komunikat Komisji Europejskiej w języku angielskim znajdziecie Państwo pod linkiem: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/enforcement-consumer-protection/coordinated-actions_en
Autor: dr Gabrielė van Blommestein.
Program łagodzenia kar (leniency) stanowi efektywne rozwiązanie umożliwiające uniknięcie lub złagodzenie negatywnych skutków związanych z zawarciem porozumienia ograniczającego konkurencję. W ramach programu łagodzenia kar przedsiębiorca może ubiegać się o całkowite zwolnienie z kary pieniężnej lub redukcję jej wysokości. Korzyści z udziału w programie łagodzenia kar (leniency) potwierdza ostatnio zakończona przez r.pr. dr Jakuba Janetę oraz r. pr. Joannę Powiłan sprawa, w której Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny odstąpił w całości od nałożenia kary na klienta kancelarii. https://www.uokik.gov.pl/aktua